Reglement

Reglement modelvliegclub Valkenswaard.

Het reglement zoals het nageleefd dient te worden op het veld bij modelvliegclub Valkenswaard.

Zoals elke vereniging heeft ook modelvliegclub Valkenswaard zijn eigen huis en veldreglement

Dit reglement dient er voor te zorgen dat ieder lid op een veilige manier van de modelvlieghobby kan genieten .

Maar ook dat toeschouwers op een veilig manier naar onze mooie hobby kunnen kijken.

Ieder lid is zelf verantwoordelijk om deze regels te kunnen en zich aan deze regels te houden.

Hieronder kan je ons reglement vinden.



Reglement.



Artikel 1 : Algemeen


1.1 Alle leden ontvangen bij invoering van dit reglement, dan wel bij toetreding tot de vereniging een exemplaar van dit reglement. door het in ontvangst nemen van          dit reglement verklaart ieder lid zich te onderwerpen aan dit reglement en alle toekomstige wijzigingen.

1.2 Het bestuur kan ontheffing verlenen ten aanzien van dit reglement.

1.3 De vereniging zal de leden voorzien van alle noodzakelijke informatie over geldende regelgeving en andere wetenswaardigheden, voor zover dat in haar macht          ligt. Hier kennis van (kunnen) nemen en het naleven ervan is een verantwoordelijkheid die bij elk lid individueel ligt.



Artikel 2 : Orde en Vliegveiligheid.


2.1  Vliegen als enige op het veld wordt uit veiligheidsoogpunt sterk afgeraden, Wordt dit wel gedaan is dit geheel op eigen risico.

2.2  De vlieger(s) dienen zich tijdens het vliegen in het verlengde van de startplaats in een groepje bij elkaar te bevinden. (zie bijlage 1).

2.3  De modelvliegtuigen moeten tijdens de vlucht binnen de aangegeven begrenzing blijven. ( zie Bijlage 2).

   a. Niet zo dicht bij andere luchtvaartuigen komen dat gevaar voor botsing of hinder kan ontstaan, tenzij tussen de bestuurders hierover zelf goede afspraken zijn             gemaakt. 

   b. Het is verboden op zodanige wijze aan het luchtverkeer deel te nemen dat daardoor personen of zaken in gevaar worden of kunnen worden gebracht.

   c. Het is verboden boven bebouwing, de pits of vee en mensenmenigten aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is         een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen. 

   d. Vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water.(als je in het bezit bent van een geldig brevet van de flrcv of knvvl.

   e. voor leden zonder een brevet geld een maximale hoogte van 120 meter.

   f. Er word niet richting publiek of personen gevlogen, gestart of geland.


      let op: De normale minimale vlieghoogte ter plaatse van het modelvliegveld van Ultralights en andere luchtvaart is 150m. De maximale vlieghoogte

                   van modelvliegtuigen bedraagt 300 meter. hier is dus een overlap en modelvliegtuigen moeten ten alle tijden voorrang verlenen.     

             

2.4  Het is ten strengste verboden om vanuit de pits op te stijgen. Dit mag alleen op de start/landingsbaan. (zie bijlage 1).

2.5  De hierbij behorende voorrangsregels:

   a. Als men de baan wil betreden, of een vliegtuig de baan op wil sturen, moet men dit altijd eerst melden bij de piloten die staan te vliegen.

   b. Een stilstaand vliegtuig kan nooit schuld hebben als vooraf is gemeld dat dit zich op de baan bevindt.

   c. Een landend vliegtuig heeft voorrang op een startend vliegtuig, dit houdt in dat men niet mag starten als een andere vlieger een landing heeft ingeleid.

   d. De start en de landing dienen duidelijk kenbaar gemaakt te worden aan de andere piloten die staan te vliegen. Bv door te vragen/roepen starten, landen, crash

   e. In geval van meerdere landende modellen gaat het “langzame” voor het “snelle”, of het “lagere” 

      voor het “hogere” vliegverkeer. 
2.6  Het is niet toegestaan om een modelvliegtuig te besturen wanneer de vliegvaardigheid van de vlieger wordt beïnvloed door het gebruik van geneesmiddelen,               alcohol, drugs of andere middelen die de vliegvaardigheid kunnen beïnvloeden.

2.7  Iedere beginnende vlieger is verplicht zich tijdens het vliegen door een ervaren vlieger van onze vereniging bij te laten staan.

2.8  Het is alleen voor vliegers die hun model vliegen toegestaan om zich op het gedeelte van het 

    veld te bevinden waar gevlogen mag worden, een ieder die niet vliegt moet aan de rand, (zuidzijde) blijven staan of zitten, uitgezonderd hulpjes van vliegers en          instructeurs van de club.

2.9  Bestuursleden zijn bevoegd disciplinair op te treden door een vliegverbod / royeren voor een bepaalde tijd op te leggen, op te leggen, beroep daartegen is                   mogelijk bij het

       bestuur, binnen een termijn van twee weken.

3.0  Elk clublid is verplicht om naar zijn oordeel onveilige situaties ter discussie te stellen.

3.1 Gemachtigd tot het vliegen op het veld van mvc Valkenswaard zijn:                                                                 

    • Leden van mvc Valkenswaard

    • Gastvliegers van andere verenigingen, na toestemming van het bestuur.

    • Introducés van leden, na toestemming van het bestuur.



Artikel 3 : Zenders en frequentie controle


3.1 De tweede vlieger die op het veld arriveert, dient het frequentiebord open te zetten en de al aanwezige vlieger hierop te attenderen. Is dit niet mogelijk dan                  dienen  alle aanwezige vliegers elkaar op de hoogte te houden van de gebruikte frequenties.

3.2 Wanneer een vlieger zijn ledenpas niet in de frequentiekast heeft hangen dient de zender uit te staan en de antenne steeds te zijn ingeschoven. Dit artikel geldt          niet voor zenders op de 2.4 GHz band.

3.3 Na het vliegen dient het model en daarna de zender zo snel mogelijk uitgeschakeld te worden.

3.4 Bij het in gebruik nemen van een zender op de 35 of 40 MHz band, dient men de antenne geheel uit te trekken en dan pas de zender in te schakelen.

3.5 Leden die vliegen in het mhz bereik mogen hun zender slechts in werking hebben, op een door het bestuur vastgestelde frequentie-kanaalnr. En in overleg met          andere mhz gebruikers.



Artikel 4 : Modelvliegtuigen 


4.1 Vliegers dienen bij het tanken van het model zorg te dragen dat er geen brandstof op het terrein wordt gemorst.

4.2 De constructie van een modelvliegtuig moet zodanig zijn dat de kans op een ongeval, als gevolg van breken defect of losraken van enig onderdeel tijdens de              vlucht kan worden uitgesloten.

4.3 Elk modelvliegtuig kan hierop gecontroleerd worden door leden van het bestuur.

4.4 Het bestuur kan daarom ten alle tijden een vlieger verbieden om met een toestel te vliegen.

4.5 Het totaal startgewicht van een modelvliegtuig mag niet meer dan 25 kg bedragen. Vliegtuigen met een startgewicht >25 kg dienen een officiële keuring en                  registratie te hebben bij een daartoe bevoegde instantie.

4.6 Het modelvliegtuig moet voorzien zijn van de naam, en telefoonnummer van de eigenaar, of een officieel kenteken.



Artikel 5 : Regels milieu(vergunning)


5.1 Er mag onbeperkt op ons veld gevlogen worden met elektromotoren.

5.2 Het vliegen met een model uitgerust met een verbrandingsmotor is bij ons toegestaan.

5.3 Een model met een verbrandingsmotor moet over de juiste doelmatige demper beschikken.

5.4 Ook mogen er niet meer als drie modellen met verbrandingsmotor tegelijkertijd in het luchtruim vliegen.

5.5 Het vliegen met een model dat uitgerust is met verbrandingsmotor is uitsluitend toegestaan tussen 13:00 uur en 17:00 uur, buiten deze tijd kan er alleen met                toestemming van het bestuur gevlogen worden.

5.6 De geluidemissie op 7 meter afstand op 1.2 meter hoogte, loodrecht op de uitlaatopening van een modelvliegtuig mag niet meer dan 80 dB(A) bedragen. 



Artikel 6 : Regels WA verzekering en aansprakelijkheid


6.1 Iedere vlieger is zelf verantwoordelijk, en dient in het bezit te zijn van een WA-verzekering met adequate dekking voor modelvliegen. Dit geldt ook voor gastvliegers.

     Gastvliegers dienen deze polis (verzekeringspas) te kunnen laten zien voordat er gevlogen wordt.

6.2 Het is niet toegestaan om hinder of overlast te bezorgen aan personen of zaken buiten het modelvliegveld.

6.3 Bij schade aan derden aangericht met of door een modelvliegtuig neemt de vlieger direct contact op met het bestuur. Zo nauwkeurig als mogelijk wordt schriftelijk       vastgelegd

     wat er is gebeurd, wie de betrokkenen zijn, wie er op het moment van het incident op het modelvliegveld aanwezig waren en wie gezien heeft wat er is gebeurd.

     Zoveel als mogelijk moeten deze getuigen onafhankelijk van elkaar schriftelijk (laten) vastleggen wat volgens hen de gebeurtenissen waren. Van ieder schriftelijk        verslag krijgt het bestuur een kopie. De verzekeraars worden op de gebruikelijke manier op de hoogte gebracht. Onder geen enkele voorwaarde mag toezegging        gedaan worden

     over vergoedingen, tegemoetkomingen in schade door mvc Valkenswaard of een van haar leden. 

6.4 Als een vliegtuig crasht of beschadigd wordt door een aanwijsbare fout van een andere vlieger, b.v. door zender aanzetten of aan laten staan zonder                            frequentieknijper, dan spreekt het vanzelf dat de schuldige vlieger de hieruit voortvloeiende schade (welke in twistgevallen door het bestuur wordt bepaald)                   volledig dient te vergoeden.

6.5 Mpv vliegen is niet toegestaan bij modelvliegclub valkenswaard.

6.6 De vereniging en haar bestuur zijn niet aansprakelijk voor lichamelijk letsel en/of schade aan persoonlijke eigendommen van haar leden, gastvliegers en/of                  toeschouwers tijdens haar activiteiten.

6.7 De vereniging en haar bestuur zijn niet aansprakelijk voor ontvreemding van persoonlijke eigendommen van haar leden, gastvliegers en/of toeschouwers tijdens          haar activiteiten.



Artikel 7 : Gastvliegers.


7.1 Gastvliegers kunnen bij uitzondering van het modelvliegterrein gebruik maken. Naast alle regels die voor leden gelden dienen zij tevens aan de volgende                     voorwaarden te voldoen: 

   a. Introductie door een lid van mvc Valkenswaard / of het contactformulier op de website ingevuld te hebben, en na goedkeuring door het bestuur. 

   b. Aantoonbaar een verzekering te hebben die gevolgschade van het modelvliegen dekt.

   c. Een modelvliegbrevet te kunnen tonen passend bij de categorie waarin het vliegtuig valt waarmee gevlogen gaat worden of een hogere categorie. Bij geen                 brevet onder toezicht van een ervaren lid, en met toestemming van het bestuur.

   d. Een luchtwaardig modelvliegtuig en naar behoren functionerende radio apparatuur te gebruiken. 

   e. Bij drukte voorrang te verlenen aan leden van mvc Valkenswaard.

7.2 Het clublid dat verantwoordelijk is voor de uitnodiging, is ook verantwoordelijk voor het naleven van de regels door de gastvlieger.

7.3 Vliegen met turbine-modellen is door gastvliegers niet toegestaan, tenzij ze hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gekregen van het bestuur.

7.4 Gastvliegers kunnen aangemeld worden via het antwoordformulier op onze website: www.modelvliegclubvalkenswaard.nl



Artikel 8 : Vliegen met turbinetoestellen.


8.1 Het is toegestaan om met turbine modellen bij ons te vliegen.

8.2 Maar gelet op de milieu en veiligheidsaspecten van het vliegen met turbine toestellen, zal in zijn algemeen terughoudendheid worden toegepast, hetgeen inhoud        dat zowel het aantal vliegbrevetten als het aantal turbinevluchten aan strikte voorwaarden gebonden zullen zijn.

8.3 Per vlieg dag (13:00 tot 17:00 bij uitzondering kan er afgeweken worden maar altijd met goedkeuring van het bestuur) mag er in totaal 1 uur effectief met                      turbinetoestellen worden gevlogen.

      Uitgaande van bv: 6 min vliegtijd betekent dit maximaal 10 vluchten per dag.

8.4 Om als piloot in aanmerking te komen voor het vliegen met turbinetoestellen dient aan de volgende voorwaarde te worden voldaan:

    • De piloot dient in het bezit te zijn van een jet  brevet.

    • De piloot moet tenminste 5 jaar lid zijn van de club.

    • De piloot moet binnen een straal van 25 km wonen van het vliegveld.

    • Bij uitzondering kan van deze regels afgeweken worden met toestemming van het bestuur.



Artikel 9 : Algemeen terrein


9.1 Het is zonder speciale toestemming van het bestuur alleen aan clubleden toegestaan van het vliegveld gebruik te maken.

9.2 Het parkeren van vervoermiddelen van zowel gebruikers als toeschouwers, geschiedt op de aangewezen plaatsen.( Zie bijlage 1)

9.3 Publiek dient zich op te houden aan de zuidzijde van het veld, daar waar de zitbanken staan.

9.4 Het betreden van de terreinen rondom het modelvliegveld is alleen toegestaan voor het ophalen van een model na een crash of buitenlanding.     

      Modellen dienen altijd direct volledig opgehaald te worden. Hierbij dient zo zorgvuldig als mogelijk schade aan gewassen te worden vermeden.

9.5 Afval dient te worden opgeruimd en te worden meegenomen of te worden gedeponeerd in de daarvoor bestemde afvalcontainer.

      Ieder lid dient erop toe te zien dat het veld schoon wordt achtergelaten.



Artikel 10 : Regels ministerie van verkeer en waterstaat


De wettelijke Regeling Modelvliegen van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu maakt integraal onderdeel uit van dit reglement.



Artikel 1 : Slotbepaling


10.1 De zorg voor het nakomen van dit reglement is een verantwoordelijkheid van ieder lid van de vereniging: als men een overtreding constateert dient men de                  desbetreffende persoon daarop te wijzen; bij herhaling dient men dit aan het bestuur door te geven.

10.2 In gevallen waarin de statuten, huishoudelijk reglement, vliegveld reglement of brevetreglement niet voorzien en bij geschil beslist het bestuur.



bijlage 1
Share by: