Course F5B 23/09/2016

Samedi 23-9-2016 Compétition F5B avec notre pilote de compétition dans cette classe, Ronald van Ham.

L'étagère vole
Samedi, c'était pour la deuxième fois cette année qu'un match de la classe F5B se déroulait sur notre terrain.
Avant de continuer avec le rapport de cette compétition, je voudrais vous en dire un peu plus sur les compétitions F5B.

Une ronde de vol chez F5B consiste en deux tâches:
Volez autant d'étapes que possible (un point indiqué par un poteau), et effectuez un vol de vol plané avec un atterrissage ciblé.
Les deux tâches sont effectuées par manche (vol) sans interruption du vol.
Le pilote peut utiliser 2 aides pour l'aider dans les tâches.
Un minimum de 2 et un maximum de 8 manches sont effectués par course.
Un temps de 200 secondes est autorisé pour le vol d'étape.
Pendant ce temps, il faut voler autant que possible du râteau a au râteau b et revenir au râteau a etc.
Pour chaque étape effectuée, on obtient 10 points.
Pour s'assurer qu'ils n'ont pas à faire un râteau, il y a des aides sur le râteau a et b.
Lorsque le pilote dépasse un tel missile, l'assistant émet un bip pour que le pilote sache qu'il a dépassé le missile.








Rak A
Rak B
Vol en planeur soutenu
Le vol de planeur soutenu commence immédiatement après les 200 secondes de vol de l'aile.
Cette tâche de survol prend exactement 600 secondes.
Pour chaque seconde que le pilote plane, il obtient un point, vous pouvez utiliser le moteur aussi souvent que vous le souhaitez.
Cependant, pour chaque seconde que le moteur tourne, un autre point est déduit.
L'atterrissage doit avoir lieu exactement après 600 secondes, car chaque seconde plus tard ou plus tôt des points sont également déduits.

Doellanding

Voor de doellanding liggen er drie cirkels, een grote, een kleine, en een middelste.
de kleinste heeft een diameter van 10 meter en geeft een score van 30 punten.
De middelste cirkel is 20 meter in doorsnede, en geeft een score van 20 punten.
De grootste is 30 meter en geeft een score van 10 punten.
In het geval van een landing buiten de cirkels, krijgt men geen punten voor de landing.
en wie meer als 630 seconden vliegt krijgt helemaal geen punten, ongeacht waar je land.
Nu ik een beetje verteld hebt waar het bij F5B vliegen om gaat begint hieronder een kort verslagje van deze leuke dag.

De  wedstrijddag        

Zaterdag was het dan zover voor de tweede keer dit jaar was er een F5B wedstrijd op ons veld.
Deze dag moest op zeer korte termijn geregeld zien te worden omdat op het laatste moment de eerste wedstrijdlocatie afhaakte.
Omdat wij in onze vereniging ook een F5B wedstrijdvlieger hebben was dit natuurlijk een leuke en mooie gelegenheid om hem daar bij te helpen.  
Voor onze club een kleine moeite en voor de wedstrijdvliegers een groot plezier.
Voor s'morgens hadden we voor koffie met gebak gezorgd, en s'middags voor wat fris met wat nootjes en chips.
   
Les étagères volent
Gestion des compétitions
Vol long courrier
Atterrissage cible


De dag begon om 10:00 met de opbouw van de tenten, rakken elektronische apparatuur, enz.
toen dit alles klaar stond konden om 10:45 de wedstrijdvliegers zich inschrijven, er waren er zo ongeer een 6 tal wedstrijdvliegers.
Deze hadden rond 11:15 de vliegers briefing, waarna om 11:30 de wedstrijd begon.


Er zouden vandaag 4 heats gevlogen worden door alle 6 de deelnemers.
Toen de leden die waren gekomen om te helpen plaats hadden genomen bij de rakken (om te kijken of de wedstrijdvliegers voorbij de rakken vlogen).
Kon de eerste heat beginnen.
Een heat duurde ongeveer 45 minuten en er werd hard tussen de rakken gevlogen om zoveel mogelijk punten te krijgen. (best spectaculair en ontzettend hard gaat zoiets)
Toen de laatste deelnemer ook zijn vliegtuig netjes had geland zat de eerste heat erop, en was het weer tijd voor een natje en een droogje.
Zo werden er die dag nog drie heats gevlogen.
En ondanks dat Ronald van Ham ons lid vond dat hij het niet zo goed gedaan had was hij toch nog heel knap tweede geworden.

Share by: