F5B race 9/23/2016

Saturday 23-9-2016 F5B competition with our competition pilot in this class, Ronald van Ham.

Shelf flies
Saturday was for the second time this year that a match of the F5B class took place on our field.
Before I continue with the report of this competition, I would like to tell you a little more about F5B competitions.

A flight round at F5B consists of two tasks:
Fly as many legs as possible (a point indicated by a pole), and make a gliding duration flight with target landing.
Both tasks are flown per heat (flight) without interruption of the flight.
The pilot may use 2 helpers to assist with the tasks.
A minimum of 2 and a maximum of 8 heats are flown per race.
A time of 200 seconds is allowed for the leg flight.
During this time one should fly as much as possible from rake a to rake b and back to rake a etc. without the engine running.
For each leg flown one gets 10 points.
To make sure that they don't have to do a rake, there are helpers on the a and b rake.
When the pilot passes such a missile, the helper beeps so that the pilot knows that he has passed the missile.








Rak A
Rak B
Sustained glider flight
The sustained glider flight begins immediately after the 200 seconds of the wing flying.
This hover task takes exactly 600 seconds.
For every second that the pilot hovers he gets a point, you can use the engine as often as you want.
However, for every second that the engine is running, another point is deducted.
The landing must take place exactly after 600 seconds, for every second later or earlier points are also deducted.

Doellanding

Voor de doellanding liggen er drie cirkels, een grote, een kleine, en een middelste.
de kleinste heeft een diameter van 10 meter en geeft een score van 30 punten.
De middelste cirkel is 20 meter in doorsnede, en geeft een score van 20 punten.
De grootste is 30 meter en geeft een score van 10 punten.
In het geval van een landing buiten de cirkels, krijgt men geen punten voor de landing.
en wie meer als 630 seconden vliegt krijgt helemaal geen punten, ongeacht waar je land.
Nu ik een beetje verteld hebt waar het bij F5B vliegen om gaat begint hieronder een kort verslagje van deze leuke dag.

De  wedstrijddag        

Zaterdag was het dan zover voor de tweede keer dit jaar was er een F5B wedstrijd op ons veld.
Deze dag moest op zeer korte termijn geregeld zien te worden omdat op het laatste moment de eerste wedstrijdlocatie afhaakte.
Omdat wij in onze vereniging ook een F5B wedstrijdvlieger hebben was dit natuurlijk een leuke en mooie gelegenheid om hem daar bij te helpen.  
Voor onze club een kleine moeite en voor de wedstrijdvliegers een groot plezier.
Voor s'morgens hadden we voor koffie met gebak gezorgd, en s'middags voor wat fris met wat nootjes en chips.
   
Shelves fly
Competition management
Long flight
Target landing


De dag begon om 10:00 met de opbouw van de tenten, rakken elektronische apparatuur, enz.
toen dit alles klaar stond konden om 10:45 de wedstrijdvliegers zich inschrijven, er waren er zo ongeer een 6 tal wedstrijdvliegers.
Deze hadden rond 11:15 de vliegers briefing, waarna om 11:30 de wedstrijd begon.


Er zouden vandaag 4 heats gevlogen worden door alle 6 de deelnemers.
Toen de leden die waren gekomen om te helpen plaats hadden genomen bij de rakken (om te kijken of de wedstrijdvliegers voorbij de rakken vlogen).
Kon de eerste heat beginnen.
Een heat duurde ongeveer 45 minuten en er werd hard tussen de rakken gevlogen om zoveel mogelijk punten te krijgen. (best spectaculair en ontzettend hard gaat zoiets)
Toen de laatste deelnemer ook zijn vliegtuig netjes had geland zat de eerste heat erop, en was het weer tijd voor een natje en een droogje.
Zo werden er die dag nog drie heats gevlogen.
En ondanks dat Ronald van Ham ons lid vond dat hij het niet zo goed gedaan had was hij toch nog heel knap tweede geworden.

Share by: